НАКАЗ 14 лютого 2012
№ 27 Про стан
викладання хімії в школі Згідно з річним
планом роботи школи заступником директора з навчально-виховної роботи було
вивчено стан викладання і рівень навчальних досягнень з хімії. Термін перевірки
грудень – січень. Хімію викладає вчитель
----------------, вчитель ІІ категорії, освіта вища, спеціальність за
дипломом «Вчитель хімії, основ екології та безпеки життєдіяльності»,
педагогічний стаж 12 років. Атестувалась – січень 2007 року, пройшла курсову
перепідготовку – березень 2010 року. Довідка складена на
підставі узагальнених матеріалів відвіданих уроків, контрольних робіт,
семестрових оцінок, аналізу календарних та позаурочних планів, класних
журналів, матеріалів ШЦМК, накопичувальної папки між атестаційного періоду,
співбесід з вчителями та інше. Нормативними
документами, які визначають викладання хімії є навчальний план школи та чинні
програми: в 7 – 9 класах. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів 7 –
11 класів Київ «Перун», Ірпінь 2005 рік та в 10 – 11 класах Програма для
загальноосвітніх навчальних закладів 10 – 11 класів (рівень стандарту) Київ,
2010 рік, а також Положення про навчальні кабінети і правила безпеки під час
проведення уроків хімії. Інструктажі з безпеки життєдіяльності розроблені
вчителем і затверджені директором школи. Вони проводяться згідно з графіком проведення
лабораторних дослідів демонстрацій та практичних робіт і реєструються в класних
журналах та «Журналі з БЖД». Згідно програм в школі виділено на вивчення хімії:
у 7 класі – 1 година, у 8 - 9 класах –
по 2 години, у 10 – 11 класах по 1 годині на тиждень. Учні на 100%
забезпечені підручниками. Достатнім є забезпечення кабінету дидактичним
матеріалом, збірниками для тематичного контролю, індивідуальними картками, які
поповнюються за рахунок вчителя. В кабінеті є постійно діючі стенди, наочні
посібники, макети, колекції мінералів, таблиці, схеми. Під час атестації школи
районною комісією було відмічено, що реактиви застарілі, а на склянках відсутня
повна інформація про вміст, відсутній доступний список для кожної із груп
зберігання. На даний час весь дидактичний матеріал, реактиви систематизовано
переглядаються та зберігаються згідно інструкції з ТБ та правил зберігання
реактивів. Перевірка поурочних
планів встановила, що вчителем розроблені систематизовані всі поурочні плани
для 7-го та 11 класів, окремих тем 9,8,10 класів. При поурочному плануванні
вчитель дотримується чіткої структури відповідно до типу уроку, чітко формує
триєдину мету. Проведена із вчителем
------------ співбесіда показала, що вона знає структуру і вимоги програм,
детально вивчила методичні рекомендації щодо викладання хімії у поточному році
затверджені МОН України. Вчителька ознайомлена з інноваційними технологіями,
зокрема з ІКТ, яку застосовує в своїй роботі. Використовує Програмно-методичні
комплекси 7 – 11 класів. Через систему
колективних форм методичної роботи вчитель працює над темою «Шляхи підвищення
ефективності навчально-виховного процесу в умовах інформатизації освітнього
простору». Вона є членом РЦМК, ШЦМК вчителів природничо-суспільних дисциплін, а
також членом творчої групи: «Дистанційне навчання учнів – один із ефективних
методів управління навчально – виховним процесом» За 2010, 2011 роки вона виступила перед колегами з питань: - «Мета та основні
дидактичні категорії технології розбудови школи «Життєвого успіху». - «Учитель, як суб’єкт
педагогічної діяльності». - «Використання
проектних технологій на уроках хімії». - «Електронний
конструктор уроку, як засіб підвищення ефективності уроку в умовах
інформатизації освітнього простору школи» та інші. Вчителька провела у 2011 році два відкритих уроки «Класифікація хімічних
реакцій за різними ознаками» - 9 клас та «Поширення солей у природі та їхнє
практичне значення». Оцінено уроки як високоефективні. Самоосвітня діяльність
спланована на 5 років. Працює над темою «Розвиток самоосвітньої компетентності
в умовах інформатизації освітнього простору». Проводяться уроки-проекти, на
яких учні самостійно поповнюють свої знання, створюючи презентації. Наприклад: -
«Нітрати. Проблеми вмісту нітратів у харчових продуктах» (10 клас); -
«Спирти: знайомі та незнайомі» (9 клас); -
«Поширення солей у природі та їх практичне значення» (8 клас). ------------- стисло і чітко оголошує цілі уроку, пропонує проблемні
питання і дає можливість учням шляхи їх вирішення. Організації навчання хімії
вчителю сприяє використання перевірених шкільною практикою таких методів
навчання як мозковий штурм, робота в парах, групах, самостійна робота та інше.
Ефективність засвоєння навчального матеріалу сприяє використання можливостей інформаційно-комп’ютерної
техніки. Так протягом І півріччя в мультимедійній залі та комп’ютерних класах
було проведено 11 уроків хімії. Вчитель використовує КЗН на окремих уроках для
пояснення нового матеріалу, для перевірки н.д.у., для демонстрації деяких дослідів,
для створення проектів. Важливими джерелами
знань, створення проблемних ситуацій, засвоєння навчального матеріалу, розвитку
мислення, спостережливості та допитливості є хімічний експеримент та
розв’язування задач. Виходячи із можливостей кабінету та беручи до уваги
безпечність речовин учитель не завжди практичні роботи проводить фронтально,
часто заміняє їх демонстраціями. Виконанню вимог програми щодо практичних робіт
всіма учнями заважає ще й відсутність спеціального одягу (халатів). Крім традиційних
питань, що стосуються формуванню основних хімічних понять, хімічних елементів,
речовин, реакцій, сполук належна увага приділяється висвітленню методів
наукового пізнання хімії, ролі теоретичних та експериментальних досліджень. На
уроках порушуються екологічні проблеми, належна увага приділяється показу
впливу хімічних чинників на здоровя, пояснюється згубна дія алкоголю,
наркотичних речовин, тютюнопаління. В
ході внутришкільного контролю за викладанням хімії при відвідуванні та аналізу
уроків вчителю були надані рекомендації: забезпечення інтересу до вивчення
хімії через участь в хімічному експерименті, диференціацію домашніх завдань, а
також цінування та оцінювання навчальних досягнень учнів. Аналіз результатів контрольних робіт, тематичного і річного
оцінювання з хімії за І семестр 2011 – 2012 навчального року
2. При перевірці знань учнів 7
класу (контрольна робота) виявлено, що найкраще справилися із завданнями на визначення валентності хімічних
елементів, класифікації явищ на фізичні та хімічні; найбільше труднощів в учнів
визвало розв’язування задач на визначення масової частки хімічних елементів, не
всі учні вміють обчислювати відносну молекулярну масу речовини. Контрольна робота в 9
класі показала, що учні навчилися складати рівняння реакцій в іонному вигляді,
визначають заряди іонів; визначають ступені окиснення атомів хімічних
елементів, але допускають помилки при складанні електронного балансу. Учні, що
навчаються на достатньому рівні добре розв’язують задачі за рівняннями реакції
на визначення невідомого металу, що вступав в реакцію. Деякі учні допускають
помилки при визначенні теплового ефекту хімічної реакції. Контрольна робота в 11
класі показала, що учні засвоїли добре, які є природні джерела вуглеводів,
склад природного газу, нафти, вугілля. Знають, які продукти утворюються при
переробці нафти і кам’яного вугілля та яке їх застосування; знають гомологічний
ряд насичених вуглеводів, вміють складати структурні формули їх ізомерів та
давати їм назви. Більшість учнів вміють складати рівняння реакції перетворення
органічних речовин. Для деяких учнів виявилася складною задача на обчислення
об’єму повітря при горінні вуглеводнів.
3. Слід вказати на
низький рівень знань учнів 7 класу. В середньому близько 20% учнів мають
навчальні досягнення початкового рівня. Спостерігається значна розбіжність між
оцінками з контрольної роботи і І семестру. Так, 20,8% контрольну роботу
написали на високому і достатньому рівні, а за І семестр ця цифра становить 66,7%. Аналіз результатів
контрольних робіт тематичного і річного оцінювання (таблиця 1) показав, що
зміст курсу хімії учні засвоюють на рівні стандарту. Кожного року учні
------------------ беруть участь у І шкільному та ІІ (районному етапах
Всеукраїнських олімпіад з хімії. Так на ІІ (районному) етапі за останні 3 роки
учні показали наступні результати: 2008 – 2009 навчальний
рік – ІV та V місця 2009 – 2010 навчальний рік – V та
VІ місця 2010 – 2011 навчальний рік - V та
VІ місця. Як зазначено у довідці за результатами
районної перевірки жодень учень не взяв участі не лише у Всеукраїнському
конкурсі-захисті науково-дослідних робіт учнів-членів МАН, а й в інших
конкурсах та не отримали жодного призового місця. Класні журнали ведуться згідно
вимог але домашні завдання не завжди диференційовані. Слід також зазначити, що
позакласна робота з хімії не ведеться, зокрема не проводиться гурткова робота. Враховуючи вищезазначене НАКАЗУЮ: 1. Згідно з рекомендацій
районної комісії заслухати питання щодо викладання хімії на засіданні
педагогічної ради. 2. Вчителю хімії
-------------------------: 2.1 забезпечити диференціацію
класних і домашніх робіт. Негайно і постійно. 2.2 покращити роботу із слабо
встигаючими та обдарованими дітьми з хімії, опрацювати О.В. Григорович «Робота
з обдарованими» і забезпечити більш якісну підготовку до олімпіад, МАН,
конкурсів. До 31.01.2012 і постійно. 2.3 організувати роботу гуртка х
хімії з метою розвитку інтересу до вивчення предмету. До 01.04.2012 2.4 забезпечити виконання вимог
програми з хімії щодо практичних робіт, домогтися забезпечення учнів спецодягом
за рахунок батьків або спонсорської допомоги. 2.5 детально опрацювати критерії
оцінювання навчальних досягнень учнів і щоуроку дотримуватись їх. До 01.02.2012 2.6 не допускати надалі
відсутності систематизації хімічних реактивів, вчасно поповнювати список, вміст
кожної з груп. До 01.02.2012 і постійно. 2.7 розробити заходи по
ліквідації прогалин у знаннях учнів 7 класу та більш об’єктивно оцінювати
навчальні досягнення учнів не допускаючи великої розбіжності оцінок за
контрольні роботи, тематичні, семестрові. До кінця навчального року. 3. Питання «Про стан викладання
хімії в школі» винести на засідання педагогічної ради школи. Березень 2012. 4. Контроль за викладанням хімії
покласти на заступника директора з навчально-виховної роботи
------------------. Директор
школи ____________________
О.О. Маслов Коломоєць 7 36
49 __________ |